TY - THES T1 -

Marital Bicultural Identities: The Case of Religious - Secular Mixed Couples in Israel

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - In Preparation A1 - Micha Belzer AB -

The increased contact between diverse cultures in recent years has precipitated growing interest in research on biculturalism. Due to migration, globalization, travel, media and electronic communication, people have closer acquaintance with diverse cultures and ethnic groups than ever before (Nguyen & Benet-Martínez, 2007). This fact is increasingly of more significance in the study of contemporary identity formation. Scholars have been interested in biculturalism as a prime illustration of the modern phenomenon of identity negotiation against the backdrop of the availability of social identities, the fluidity of social interactions and the multiplicity of choice available to the individual who comes into contact with more than one culture. This research aims to examine the process of bicultural identity negotiation within the specific context of the bicultural couple, extending and adapting two existing models of bicultural assessment from the bicultural individual and applying it to the bicultural couple: the bi-dimensional acculturation model (Berry, 1990, 1997, 2003) and the Bicultural Identity Integration model – BII (Benet-Martínez, 2010). The new conceptualization and measurement will be applied to religious-secular mixed couples in Israel - 'bicultural' Israeli couples in which one spouse defines him/herself as religious and the other as secular. Specifically, the study will examine the relationships between the level and patterns of marital bicultural identities and three central psychological aspects of marital functioning: (a) marital satisfaction (b) the level of differentiation of self, and (c) conflict resolution styles. This study will employ questionnaires measuring aspects of marital functioning which are existing validated measures widely used in marital research. The questionnaires derived from the new conceptualizations of biculturalism put forward in this study will be developed within the framework of the research, based on a preliminary qualitative phase using an exploratory mixed methods design (Creswell, 2005). Examining religious-secular bicultural couples is of particular relevance in the Israeli context, where there are deep divides between the religious and secular subgroups, but also a great deal of shared interaction and exchange in day to day life. In some sense, bicultural couples reflect on a small scale the broader cultural divides within Israeli society, and hence their study promises interesting and highly relevant insights with regard to Israeli society at large. Examining the patterns of interaction that contribute to strong relationships amongst couples who must bridge cultural divides within their marriages and resolve conflict stemming not only from personal, but from cultural differences as well, may have theoretical implications for conflict resolution within the broader society suffering from cultural alienation amongst different subgroups.

JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון N1 -

Year of Entry

2010

Publications

העברה בין דורית ביחסי אבות עם בניהם המתבגרים. ירושלים: ירושלים, 2006
http://hufind.huji.ac.il/Record/HUJ001486438

נוכחות האב במשפחה: חשיבות הקשר בין אב ובנו המתבגר - מיכה בלזר
בתוך כתב העת עמדו"ת ד' "המשפחה בעין הסערה".
http://hufind.huji.ac.il/Record/HUJ001499533

Contact

Occupation:

My studies and my work are related
ER - TY - THES T1 -

Study of the formation of the characters of Esau and Zipporah in the biblical narrative and in the Legends of the Sages as a gateway for investigation of the cultural attitude to the stranger...

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - In Preparation A1 - Akiva Hameiri AB -

The objective of the thesis, is to understand the structuring of the cultural attitude to the stranger as it transpires from the literary formation of Esau and Zipporah in the biblical narrative and the Midrashic narrative as a basis for educational perception in the field of Jewish teaching. As educators, involved in the mediation of Jewish texts to their students, we wish to investigate not only what the attitude is to the stranger characters who appear in the narrative but rather also what this attitude can teach us about the appropriate educational method when we come to deal with the attitude to male and female stranger characters in general.

JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 - תרבות הלימוד בתקופת חז"ל לאור הדיאלוגים בספרותם T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - Forthcoming A1 - שמעון פוגל AB -

מחקרי עוסק בתולדות תרבות הלימוד החז"לית כפי שהיא משתקפת בספרותם ובהשוואה לחברות הלא-יהודיות שסבבו אותם. עיסוק מרכזי שלי הוא הניסיון לשחזר את "סדרי השיח" של החכמים באמצעות ניתוח של מקורות המתארים דיאלוגים בין מורים ותלמידים.    

JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 - מדרש קהלת רבה א'-ו' Y1 - 2016 A1 - מנחם הירשמן AB -

 

מדרש קהלת רבה א'-ו'

מהדורה ביקורתית על פי כתבי יד וקטעי גניזה עם מבוא, מסורת המדרש, חילופי נוסח ופירוש

מאת מנחם הירשמן

בסיועו של שאול ברוכי

 

מדרש קהלת רבה הוא מדרש שנערך בארץ ישראל במאה השישית או בראשית המאה השביעית. הוא מכיל את התמודדותם של חז"ל עם אחד הספרים המאתגרים במקרא, והינו אוצר יקר של מחשבת חז"ל על האדם ועל המוות והשמחה. המדרש מופיע כאן לראשונה במהדורה ביקורתית על פי כתבי יד וקטעי גניזה עם מבוא ופירוש יחד עם מדרש קהלת זוטא.

PB - מפעל המדרש שליד מכון שכטר למדעי היהדות CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 - קול המרכז Y1 - 2016 IS - יולי 2016 ER - TY - BOOK T1 - It's Our Challenge. A Social Entrepreneurship Approach to Jewish Education Y1 - 2016 A1 - Jonathan Mirvis PB - Youcaxton Publications CY - Oxford & Shrewsbury ER - TY - BOOK T1 - Visions in Action. Selected Writings Y1 - 2016 A1 - Seymour Fox ED - Jonathan Cohen PB - Keter Press CY - Jerusalem ER - TY - BOOK T1 - הלכה כהתרחשות Y1 - 2016 A1 - אבינועם רוזנק AB -

ההלכה היא התרחשות תרבותית ולא רק ספרות הלכתית. ממילא פילוסופיה של ההלכה אמורה לעסוק גם בפילוסופיה של ההתרחשות ההלכתית. למרבה הפלא פילוסופים של ההלכה לא עסקו עד כה בהתרחשות עצמה. החוקרים שמאמריהם מכונסים בספר מנסים להתמודד עם האתגר הזה. ברם עיסוק בכך טומן בחובו סתירה פנימית, שכן התרחשות היא דבר-מה שלא ניתן להמשיגו במילה כתובה, ועל כן המאמץ הנעשה פה דורש מאתנו מסע מרתק של הליכה בין האפשרי לבלתי אפשרי.

מה טיבה של ההלכה כהתרחשות? מהו הידע הטמון בעשייה ההלכתית שאינו ניתן להמשגה ולכתיבה? כיצד התובנה שההלכה היא בעיקר ההתרחשות משנה לחלוטין את תחום הפילוסופיה של ההלכה?

פילוסופים של ההלכה לא עסקו עד כה בהלכה כהתרחשות, והכותבים בקובץ – חוקרים מתחומי דעת מגוונים – מנסים להתמודד עם אתגר חדש זה כשהם מביאים עמם כלים מתחום הפילוסופיה, מחשבת ישראל, פרפורמנס, קולנוע, דינמיקה קבוצתית, קוגניציה, מגדר ועוד. הללו מעצבים מחדש מרחב ושיח בפילוסופיה של ההלכה.

PB - הוצאת מאגנס CY - ירושלים UR - http://www.magnespress.co.il/Book/%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94+%D7%9B%D7%94%D7%AA%D7%A8%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%AA.aspx?name=%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94+%D7%9B%D7%94%D7%AA%D7%A8%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%AA&code=45-171056 ER - TY - MGZN T1 - קול המרכז Y1 - 2015 IS - יולי 2015 ER - TY - BOOK T1 -

הוראת תרבות ישראל: בין הערכי לרלוונטי

Y1 - 2015 A1 - מיכאל רוזנק AB -

רוזנק, מ' (2015). הוראת תרבות ישראל: בין הערכי לרלוונטי. ירושלים: מרכז מלטון; תל אביב: מכון מופ"ת.

מטרתו של הספר לעורר דיון מעמיק בדרכי ההוראה של המקורות והמסורת היהודית, ולהעשיר דיון זה בהצגת גישת ההוראה הערכית-רלוונטית למורים ולמחנכים בחינוך היהודי הפורמלי ובחינוך הבלתי פורמלי. גישה זו נועדה לעורר דיאלוג בין התלמידים לבין המקורות והמסורת, בין התלמידים לבין עצמם ובינם לבין המחנכים. אך יותר מכך, הגישה הערכית-רלוונטית מבקשת לעורר דיאלוג בין ציבורים בעלי תפיסות יהודיות שונות, להציע שפה יהודית הולמת, אותנטית ורלוונטית, תחת מכנה משותף תוכני-ערכי ומתוך כבוד והערכה הדדית, בלי שאיש יחוש כאילו הוא ויתר מראש על השקפתו. כל אחד ואחת יחוש כי הוא מוצא עצמו מועשר בהשקפותיהם של האחרים. הספר כולל גם רעיונות ודוגמאות ליישום העקרונות החינוכיים הלכה למעשה.

על המחבר

פרופ' מיכאל רוזנק ז"ל, שלימד שנים רבות במרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון באוניברסיטה העברית, ייסד תחום אקדמי חדש ומוכר כיום בארץ ובעולם כ"פילוסופיה של החינוך היהודי". הספר שמונח לפנינו משמש דוגמה ייחודית ליצירה בתחום זה, המשלבת עומק אקדמי עם אוריינטציה חינוכית מובהקת. בכך הוא משקף נאמנה את מפעל החיים של פרופ' רוזנק, אשר היכרותו האינטימית עם המקורות הקנוניים של המורשת היהודית, ידיעותיו הרבות במחשבת ישראל לדורותיה, וכן התמצאותו בספרות החינוכית על כל ענפיה, שימשו כמשאבים נאמנים בכינון תחום חשוב זה. (פרופ' מנחם בן ששון, נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים)

האוניברסיטה העברית בירושלים – המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, מכון מופ"ת והוצאת רכס הוציאה לאור סדרה חדשה "הספרייה לחינוך יהודי ע"ש מיכאל רוזנק". זהו הספר הראשון שיצא בסדרה זו.

ER - TY - BOOK T1 -

The Gift of the Land and the Fate of the Canaanites in Jewish Thought

Y1 - 2014 ED - Katell Berthelot ED - Joseph David ED - Marc Hirshman AB -

This volume of essays presents a compelling and comprehensive analysis of the intriguing issue of the gift of the land of Israel and the fate of the Caananites as presented in diverse biblical sources. Jewish thought has long grappled with the moral and theological implications and challenges of this issue. Innovative interpretive strategies and philosophical reflections were offered, modified, and sometimes rejected over the centuries. Leading contemporary scholars follow these threads of interpretation offered by Jewish thinkers from antiquity to modern times.

UR - https://global.oup.com/academic/product/the-gift-of-the-land-and-the-fate-of-the-canaanites-in-jewish-thought-9780199959808?cc=il&lang=en& ER - TY - BOOK T1 -

עץ החיים ועץ הדעת

Y1 - 2014 A1 - מיכאל רוזנק AB -

הספר עץ חיים ועץ הדעת הוא פרי מפגש עמוק ורגיש בין אחד מגדולי הפילוסופים של החינוך היהודי במאה העשרים לבין פרשת השבוע. הספר עוקב ביד אמן אחר התובנות החינוכיות, הפסיכולוגיות והערכיות הטמונות בסיפורי התורה ומוביל את הקורא לתהות על שאלות כגון מתי אדם מתבגר? מה באמת שווה ללמוד ולדעת? כיצד ניתן להתמודד באופן עמוק ופורה עם זיכרונות, מחלות, אתגרים משפחתיים וציפיותינו מהעתיד? כיצד מחנכים לזהות יהודית בעולם פתוח? ספר זה הוא אוצר בלום של רעיונות הנובעים מפרשת השבוע, המעשיר את הקורא בתובנות יסוד של הפילוסופיה של החינוך.

מתוך המהדורה האנגלית של הספר
"ספרו של מייק רוזנק, עץ חיים עץ הדעת, הוא חיבור מבריק שמצליח להטיל אור על פרקי התורה ושדה החינוך ומצביע על תובנות עמוקות הנוגעות למצב האנושי. רוזנק הצליח להצויא תחת ידיו ספר עשיר באופן מדהים, הכתוב בחן השמור רק לו. ספר זה ראוי שישפיע השפעה עמוקה על לומדי היהדות והחינוך בשנים הבאות. זהו הישג מדהים."
(פרופ' דניאל פקרסקי, אוניברסיטת ויסקונסין, מדיסון)

"מיכאל רוזנק אוחז בידיו את חוכמת התורה, חוכמת החינוך וחוכמת החיים. מחשבותיו הרוויות בלמדנותו יסייעו להורים ולמורים לרכוש את התובנות המצויות בתורה על אודות הוראה ולימוד. הספר הזה יעזור להם לגדל דור שמרגיש בבית בעולם המקורות היהודיים ובמרחבי העולם הגדול; לגדל דור שנחוש לכונן זיקה עמוקה בין שני העולמות הללו."
(פרופ' ארנולד אייזן, מדעי הדתות, אוניברסיטת סטנפורד; נגיד הסמינר התיאולוגי היהודי)

פרופ' מיכאל רוזנק (2013-1932), ממייסדי תחום מחקר הפילוסופיה של החינוך היהודי, שימש כפרופסור לפילוסופיה של החינוך היהודי באוניברסיטה העברית והיה ממייסדי מכון מנדל למנהיגות חינוכית וממוריו הבכירים.. כתיבתו עסקה בפילוסופיה של החינוך ובעיקר בממדים התיאולוגיים של המחשבה החינוכית. פרופ' רוזנק עלה ארצה בשנת 1957 והתגורר בירושלים.

PB - משכל (ידיעות ספרים) CY - ירושלים UR - http://www.ybook.co.il/page_23288 ER - TY - BOOK T1 - בלשון רבים: אתגרי הפלורליזם בחינוך יהודי - עיונים בחינוך יהודי (כרך י"ד) Y1 - 2014 AB -
השימוש במונח פלורליזם בשדה החינוך היהודי נהיה שכיח ולעיתים מכוון למשמעויות שונות. ספר זה הנו תרומה משותפת של חוקרים ומחנכים להעמקת הדיון במושג "פלורליזם" ובהשתמעויותיו לחינוך יהודי בארץ ובתפוצות. הספר מבקש ליצור שפה לבירור הדילמות, היעדים האפשריים, המחירים כמו גם היתרונות שצומחים מן המפגש בין פלורליזם לבין חינוך יהודי.
בירור המונח "פלורליזם" והבחנה בינו לבין סובלנות, רלטיביזם ומונחים משיקים אחרים, מעסיק אחדים ממאמרי הספר. בחלק הפילוסופי של הספר מציעים מאמרים שונים בסיס לחיבור או להנגדה בין חינוך יהודי ופלורליזם. מאמרי החלק הפדגוגי של הספר מציעים תשתיות תיאורטיות לפלורליזם בחינוך יהודי ודנים בפוטנציאל החינוכי שלהן. חלק זה כולל גם התבוננות רפלקטיבית של חוקרים-מחנכים על פרקטיקות שלהם המתקיימות בהקשר פלורליסטי ומציבות שאלות מאתגרות בפני החינוך היהודי. החלק האחרון של הספר מציג מחקרי שדה המתארים ומציעים דרכי ניתוח והמשגה למסגרות של חינוך יהודי פלורליסטי. הצבת מאמרי ההגות, התיאוריה והמחקר זה בצד זה מבליטה את ריבוי הדרכים לתאר ולנתח את התופעה של חינוך יהודי פלורליסטי בהקשרה הריאלי בישראל ובתפוצות.
לקנייה
PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2014 IS - יוני 2014 ER - TY - THES T1 -

הוראת מדרשי חז"ל מחקר פעולה בהוראת תרבות ישראל בחינוך הממלכתי התיישבותי

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2014 A1 - רינה רן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

סיפורי העקרות ככלי חינוכי לביטוי קולות מגוונים ביחס לאישה בספרות חז"ל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2014 A1 - רינת צפניה-שוורץ JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

האם משמש טקס בר המצווה (בגיל 13) ברחבת הכותל המערבי כ'טקס מעבר' ליהודי - ישראלי שאינו דתי?

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2014 A1 - אביב וישקובסקי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

תפיסת הילד והילדות כבסיס לשיטתו החינוכית של הראי"ה קוק

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2014 A1 - לאה זנד-דרורי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

Covenant and Community

Y1 - 2013 A1 - Michael Rosenak AB -

These six elegant and beautifully written essays remind the reader of the power of ideas and the great depth of Michael Rosenak's thinking. Investigating key themes of his long and distinguished career as teacher, scholar, mentor and philosopher, Rosenak touches upon some of the core issues of contemporary Jewish life and teases out the implications for education in our time. As always, he asks the most interesting questions and guides his readers along a path of understanding and exploration.

UR - http://www.publishersrow.com/ebookshuk/cart/shopproductdetail.asp?id=8977&1363237200000 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2013 IS - יולי 2013 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2013 IS - נובמבר 2013 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2013 IS - מרץ 2013 ER - TY - THES T1 -

היבטים ביישום הפילוסופיה של מרטין בובר לחינוך בגילהצעירות המוקדמת

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - ישראלה רביד JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

נשים חוקרות נשים במדעי היהדות: התמודדותן עם מקורות השראה והתנגדות, גיבוש השקפת עולמן וגישתן המחקרית לטקסטים העוסקים במנהיגות נשים במקורות היהודיים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - רחל בן-דוד JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ד"ר זיגפריד להמן – הוגה דעות ויוצר חינוכי.מחזון למעשה

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - אמיחי ברלד JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הוראת תנ"ך באמצעות למידה פעילה

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - אמיתי מור JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

רוחניות בקרב יהודים בישראל והקשר בינה לבין זהות יהודית

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - ליאורה פסקל JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

"בין מסע אלונקות למשא ילקוטים" ניתוח תפיסות מנהיגות ומעבר בין ארגוני אצל מנהלי בתי ספר פורשי צבא

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - ליאור גורפינקל JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

עמדותיהם של מורים למקרא בחינוך הממלכתי כלפי תלמידים מסורתיים וגילויי מסורתיות בשיעורי מקרא

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - מרב בנימין JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הוראת הנס בסיפור המקראי: מחקר פעולה בהוראת תנ"ך בחינוך הממלכתי

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2013 A1 - מיכל טל-אל JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

Teaching Contested Narratives

Y1 - 2012 ED - Zvi Bekerman ED - Michalinos Zembylas AB -

In troubled societies narratives about the past tend to be partial and explain a conflict from narrow perspectives that justify the national self and condemn, exclude and devalue the 'enemy' and their narrative. Through a detailed analysis, Teaching Contested Narratives reveals the works of identity, historical narratives and memory as these are enacted in classroom dialogues, canonical texts and school ceremonies. Presenting ethnographic data from local contexts in Cyprus and Israel, and demonstrating the relevance to educational settings in countries which suffer from conflicts all over the world, the authors explore the challenges of teaching narratives about the past in such societies, discuss how historical trauma and suffering are dealt with in the context of teaching, and highlight the potential of pedagogical interventions for reconciliation. The book shows how the notions of identity, memory and reconciliation can perpetuate or challenge attachments to essentialized ideas about peace and conflict.

ER - TY - BOOK T1 -

הילד הוא אדם.הגותו החינוכית של יאנוש קורצ'אק

Y1 - 2012 A1 - מרק סילברמן AB -

A broad consensus exists among people familiar with Janusz Korczak’s life, work and writings regarding the fact that he was a very gifted, original and exceptional pedagogue – one of the twentieth century’s most outstanding humanist educators. This consensus notwithstanding, Korczak is not usually considered a world-class educational theorist or philosopher. A concentrated attempt to consolidate and formulate his educational positions and practices into a philosophical-educational theory, based on an analysis and interpretation of his literary and pedagogical works, is absent in Hebrew works on Korczak’s educational thought and humanist legacy. This book aspires to fill  this void. Acknowledging and working through the highly narrative style of Korczak’s writings, this book seeks to conceptualise his educational thought. It systematically presents Korczak’s world-view and the educational theory derived from it; it depicts his rich and innovative array of educational practices and endows them with philosophical analysis and interpretation.

Respect for the child as a person, as a full-fledged, ever-growing human being, constitutes the very heart and core of his educational thought. In Korczak’s eyes, the open, direct and sincere demonstration of such respect to children by educators is a precondition for the very possibility to educate children and engender positive changes in their personalities.

The narrative of the book includes the analysis and interpretation of many passages from Korczak’s numerous, rich and diverse writings. Selections from his works for the readers’ exploration are offered at the end of each chapter, accompanied by suggestions of issues for possible discussion.

The book addresses a wide audience including master educators, master teachers, educators, teachers, students and all intelligent, reflective and critical people interested in furthering their knowledge and understanding of decisive cultural-educational issues of our time. The encounter with Korczak’s educational thought and practices is likely to contribute to our current educational thinking and practice and assist us in our quest for compelling responses to central educational questions that concern and challenge us today.

Dr. Marc Silverman is a senior lecturer in the Hebrew University’s School of Education and Melton Centre for Jewish Education. He teaches, researches, writes and publishes articles in two main interrelated educational fields: moral, progressive, radical and Jewish educational thought; and the intellectual history, sociology and ideologies of current Jewish cultural and educational movements and trends.

PB - מכון מופ"ת CY - תל-אביב ER - TY - BOOK T1 -

המשמעות מאחורי המילים

Y1 - 2012 A1 - אשר שקדי PB - הוצאת רמות - אוניברסיטת תל-אביב CY - תל-אביב UR - http://www.text.org.il/index.php?book=1204013 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2012 IS - ינואר 2012 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2012 IS - ספטמבר 2012 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2012 IS - יוני 2012 ER - TY - THES T1 -

חשיפת פרדיגמות חדשות של חיקוי מודל: מקרה 'העלייה' סקירה של 'האחרים המשמעותיים' כסוכני חיברות לקבלת ההחלטה האידיאולוגית להגר לישראל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2012 A1 - דניאל רוז JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

טקס וטקסט בקונטקסט של קדושה: דרכים לכינון זהות מגדרית של בנים ובנות בגילאי 2-4 שנים במסגרות חינוך חרדיות

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2012 A1 - שולמית מנצורה JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

שיתוף פעולה בין בי"ס יהודי בארה"ב למוסדות שונים בקהילה: מחקר השוואתי

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2012 A1 - טרייסי קפלוביץ JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הנחות יסוד בחשיבה הפדגוגית של מורים בהכנת קורסים ללמידה מקוונת

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2012 A1 - מרסלו דורפסמן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

לעשות תלמוד: מחקר אתנוגראפי בתיכון דתי בישראל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2012 A1 - עליזה סיגל JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

International Handbook of Jewish Education

Y1 - 2011 ED - Alex Pomson ED - Lisa D. Grant ED - Helena Miller AB -

The International Handbook of Jewish Education, a two volume publication, brings together scholars and practitioners engaged in the field of Jewish Education  and its cognate fields world-wide. Their submissions make a significant  contribution to our knowledge of the field of Jewish Education as we start the second decade of the 21st century.  The Handbook is divided broadly into four main sections: Vision and Practice: focusing on issues of philosophy, identity and planning –the big issues of Jewish Education.Teaching and Learning: focusing on areas of curriculum and engagementApplications, focusing on the ways that Jewish Education is transmitted in particular contexts, both formal and informal, for children and adults.Geographical, focusing on historical, demographic, social and other issues that are specific to a region or where an issue or range of issues can be compared and contrasted between two or more locations.This comprehensive collection of articles providing high quality content, constitutes a difinitive statement  on the state of Jewish Education world wide, as well as through a wide variety of lenses and contexts. It is written in a style that is accessible to a global community of academics and professionals.

UR - http://www.amazon.com/International-Handbook-Education-Handbooks-Religion/dp/9400703538 ER - TY - BOOK T1 -

International Handbook of Migration, Minorities and Education

Y1 - 2011 ED - Zvi Bekerman ED - Thomas Geisen AB -

First international effort which challenges the discourse of culture in minority/migrant educational policy and practice

An important contribution to critical educational theory which focuses on ‘the social’ and ‘the in-between’.

Over 40 theoretical and empirical studies which cover more than 20 locations in Europe, America, Australia and Asia.

Migrants and minorities are always at risk of being caught in essentialized cultural definitions and being denied the right to express their cultural preferences because they are perceived as threats to social cohesion. Migrants and minorities respond to these difficulties in multiple ways — as active agents in the pedagogical, political, social, and scientific processes that position them in this or that cultural sphere. On the one hand, they reject ascribed cultural attributes while striving towards integration in a variety of social spheres, e.g. school and workplace, in order to achieve social mobility. On the other hand, they articulate demands for cultural self-determination. This discursive duality is met with suspicion by the majority culture. For societies with high levels of migration or with substantial minority cultures, questions related to the meaning of cultural heterogeneity and the social and cultural limits of learning and communication (e.g. migration education or critical multiculturalism) are very important. It is precisely here where the chances for new beginnings and new trials become of great importance for educational theorizing, which urgently needs to find answers to current questions about individual freedom, community/cultural affiliations, and social and democratic cohesion. Answers to these questions must account for both ‘political’ and ‘learning’ perspectives at the macro, mezzo, and micro contextual levels. The contributions of this edited volume enhance the knowledge in the field of migrant/minority education, with a special emphasis on the meaning of culture and social learning for educational processes.

Content Level » Research

Keywords » acceptance - adaptation - assimilation - belonging - conflict of cultures - cultural - culture - differences - education - educational research - emancipation - ethnic - exclusion - governance - heterogeneity - immigrants - integration - international - learning - learning process - migration - minorities - minority education - multiculturalism - networks - recognition - school policies - schooling - self-determination - social - social change - social cohesion - social learning - social limits - social mobility - socialisation - transculturality

Related subjects » Education & Language - Population Studies - Social Sciences

Download Table of contents / Sample pages 

PB - Springer Netherlands UR - http://www.springer.com/education+%26+language/book/978-94-007-1465-6 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2011 IS - ינואר 2011 ER - TY - THES T1 -

המשפחה שלה, המשפחה שלו, עמדות מתבגרות ומתבגרים דתיים ביחס למעמד האשה במשפחה, כפונקציה של רמה דתית, משפחת המוצא, והיבטים מעודדים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - אדמונית בלהה JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

לומדי תורתך לשמה? – מבט על המוטיבציות ללימוד מתמשך של יהדות אצל חילוניים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - טובה סכר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

מרכיבי הזהות והזדהות האתנית בקרב מהגרים חוזרים: סיפורם של ילדי הישראלים, שגדלו בארה"ב ובחרו לחזור ולחיות בישראל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - שירלי לרנר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

שלוש פרזנטציות של סיפור יעקב / עשיו, בראשית כה-כז, וכיצד הם משקפים גישות חינוכיות שונות לפשט, לדמויות תנכיות, וללימודי התנ"ך.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - מישל כהן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

שליחות חינוכית, ציונית ארוכה בתפוצות – פרופיל זהותי של השליח, מניעים ליציאה לשליחות וציפיות ממנה

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - ליאור לוין-ארגמן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

האם רבני התלמוד הבבלי הציבו גבולות לאגדה?

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - אבידה פסנטר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ריטואלים מתווכי ועידת ווידאו

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - אלירם איתן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

האם פלורליזם הוא רכיב מרכזי בשיקוליהם של הורים שילדיהם התחנכו בגני 'כל הנשמה' בבואם לבחור גן ילדים בעבור הילד השני ואילך

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - ניצה הראל-אטיאס JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

לומדים תלמוד "עם תנועות ידיים" – עבודה אתנוגרפית על לימוד ב'חברותא' בבית-מדרש

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - ראובן בן-חיים JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

מודלים של תפילה ומקבילותיה בחינוך המשלב

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2011 A1 - מיכל ברמן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

A Case Study of Jewish Day School Leadership: How Way Leads on the Way

Y1 - 2010 A1 - Alex Pomson AB -

A Case Study of Jewish Day School Leadership: How Way Leads on to Way surfaces core challenges confronting Jewish day schools today: how schools can develop productive ways of working with one another and with other communal agencies; how leadership transition can enable the healthy renewal of institutions; how the conditions of financial sustainability might be cultivated in schools; and how day schools can contribute positively to the ecosystems of Jewish communal life. This groundbreaking publication was featured at the 2010 PEJE Assembly for Advancing the Jewish Day School Field.

PB - PEJE UR - http://peje.org/old/index.php/publications-a-media/books-and-articles ER - TY - BOOK T1 -

At Home in the World: Human nature, ecological thought and education after Darwin

Y1 - 2010 A1 - Eilon Schwartz AB -

Challenging conventional understanding of humans as selfish and competitive at their core, At Home in the World asserts that we have evolved as a profoundly social species, biologically related to the rest of the natural world, and at home on the only planet for which we are adapted to live. Eilon Schwartz traces the history of Darwinism, examining attempts of the nineteenth and twentieth centuries to apply Darwin's theories to educational philosophy and analyzing trends since the reemergence of Darwinism toward the end of the twentieth century. Identifying with the Darwinian interpretations of Peter Kropotkin, John Dewey, and Mary Midgley, Schwartz argues for a compelling educational philosophy rooted in our best scientific understandings of human nature.

PB - Suny Press UR - http://www.sunypress.edu/p-4796-at-home-in-the-world.aspx ER - TY - BOOK T1 -

Jewish Day Schools Worldwide: Achievements, Challenges and Aspirations

Y1 - 2010 A1 - Howard Deitcher A1 - Alex Pomson ER - TY - BOOK T1 -

מסורת אהובה ושנואה

זהות יהודית מודרנית וכתיבה ניאו-חסידית בפתח המאה העשרים

Y1 - 2010 A1 - ניחם רוס AB -

ספר זה בוחן אהדה רומנטית מודרנית לתנועה החסידית כפי שהופיעה בפתח המאה העשרים, כמו למשל בעיבודים אמנותיים חדשים לסיפורי חסידים או בהיסטוריוגרפיה מוקדמת של החסידות. החיבור מוצא מכנה-משותף אידיאולוגי ביצירות ניאו-חסידיות של מרטין בובר, י"ל פרץ, ברדיצ'בסקי והורודצקי ומציג את התדמית הרומנטית שהודבקה לחסידות כנסיון מגמתי לנסח בהשראתה של החסידות אפיק אקטואלי של זהות יהודית אלטרנטיבית, מודרנית במהותה, ואנטי-רבנית. 

ד"ר ניחם רוס מלמד במחלקה למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ומכהן כמנהל מכון גנדל להשכלה יהודית באוניברסיטה העברית בירושלים. עניינו המחקרי במורשתה ועולמה של החסידות, בהגות 'דור התחייה' העברי, בגלגולם הספרותי והחדשני של מקורות ומוטיבים מסורתיים ובניסיונות מודרניים להבנייתה של זהות יהודית חדשה; כל אלו משתלבים יחדיו בחיבור שלפנינו.

PB - הוצאת ספרים מוסד ביאליק CY - ירושלים UR - http://www.bialik-publishing.co.il/product_info.php?products_id=1471&osCsid=d2d452 ER - TY - BOOK T1 -

Where's my Miracle?

Y1 - 2010 A1 - Morey Schwartz AB -

At one time or another every person of faith asks himself questions like these: What must I do to deserve some Divine intervention in my life? Is there anyone really listening to my prayers? When do miracles happen, and when do they not? Where s my miracle? Am I not worthy? Here is a fresh, new, thought-provoking approach to the eternal mystery of the miracle, based on the multiple texts found in Jewish tradition as well as lessons learned from experience. The Al Aksa Intifada and its bloody consequences serve as backdrop for the many important messages about belief contained in this book. The Intifada forced Jews and rabbinic leaders to actively confront the difficult philosophical questions that arose in the wake of continual, random acts of violence in Israel. Having made aliyah just weeks before the onset of the bloody violence, the author took note of the reactions of survivors and spiritual leaders throughout the years of violence and was struck with the pat, simplistic, and often not-well-thought-out reactions and explanations offered by Israeli spiritual leaders to give meaning and purpose to the violence. Rabbi Morey Schwartz, an only child, orphaned by age twenty, has spent more than twenty years searching for a satisfying answer to his personal misfortune. Searching traditional Jewish responses, he never found a response that addressed his need to believe in a benevolent, merciful and all-powerful divine being, while simultaneously honoring what he considers his right to understanding. To believe in a God that was less than all-powerful seemed pointless, and to accept that we just cannot understand seemed to be meaningless. The author, is a graduate of Yeshiva University and Bernard Revel Graduate School, and musmach of the Rabbeinu Yitzchak Elchanan Theological Seminary. During his twelve years in the American rabbinate, helping others to deal with suffering and loss, the author found himself expressing a refreshing theological approach to this question, one which has helped countless individuals work through these difficult issues in their own lives. The book provides a look at the way the sages dealt with the suffering of the innocent throughout the centuries, providing the reader with easy to read rabbinic texts arranged in a text and counter-text format, for the purpose of presenting multiple Jewish approaches to some very difficult questions. In addition, the author provides a new, inspiring way of looking at the whole business of miracles. The age-old idea that miracles arise for those who deserve them is reconsidered, and a whole new perspective on the function and incidence of miracles is proposed. Any person of any faith will want to read these words and ponder the Divine s role in our lives, in the good times and the bad. This book will become a source of great comfort to Jews looking for alternative Jewish approaches to suffering and to God s role in suffering. This book is a must for those who counsel, for they above all need to be sympathetic to the deep sensitivities of those who seek consolation.

PB - Gefen Publishing House UR - http://www.amazon.com/Miracle-Exploring-Traditions-Dealing-Tragedy/dp/9652294845 ER - TY - THES T1 -

בחינת גבולות: גילוי זהויות במפגשים בין תרבותיים במהלך תכניות חינוכיות של החוויה הישראלית

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2010 A1 - מינה וולף JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הרמנויטיקה בהוראה:חקר מקרים בהוראת מחשבת ישראל בחינוך הממלכתי

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2010 A1 - ענבר גלילי-שכטר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הוראת הדת הנוצרית כדת "אחרת" : תפיסות של מורים יהודיים במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית-דתית בישראל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2010 A1 - דוד בן-דור JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

Jewish Day Schools, Jewish Communities: A Reconsideration

Y1 - 2009 ED - Alex Pomson ED - Howard Deitcher AB -

About 350,000 Jewish children are currently enrolled in Jewish day schools, in every continent other than Antarctica. This is the first book-length consideration of life in such schools and of their relationship both to the Jewish community and to society as a whole. It provides a rich sense of how community is constructed within Jewish schools, and of how they contribute to or complicate the construction of community in the wider society...

PB - Littman Library Of Jewish Civilization UR - http://www.amazon.com/Jewish-Day-Schools-Communities-Reconsideration/dp/1904113745/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1321180769&sr=1-1 ER - TY - BOOK T1 -

Peace Education in Conflict and Post-Conflict Societies: Comparative Perspectives

Y1 - 2009 ED - Claire McGlynn ED - Zvi Bekerman ED - Michalinos Zembylas ED - Tony Gallagher AB -

While the number and range of international peace programmes continues to proliferate, there is a marked absence of interdisciplinary and comparative research to guide academic development and inform practice in this challenging arena. It is these deficits that the present volume aims to address. This collection of peace education efforts in conflict and post-conflict societies brings together an international group of scholars to offer the very latest theoretical and pedagogical developments for long term solutions.

PB - Palgrave Macmillan UR - http://www.amazon.com/Peace-Education-Conflict-Post-Conflict-Societies/dp/0230608426/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1321180802&sr=1-1 ER - TY - BOOK T1 -

The Stabilization of Rabbinic Culture, 100 C.E. -350 C.E.: Texts on Education and Their Late Antique Context

Y1 - 2009 A1 - Marc Hirshman AB -

Drawing on the great progress in Talmudic scholarship over the last century, The Stabilization of Rabbinic Culture is both an introduction to a close reading of rabbinic literature and a demonstration of the development of rabbinic thought on education in the first centuries of the Common Era. In Roman Palestine and Sasanid Persia, a small group of approximately two thousand Jewish scholars and rabbis sustained a thriving national and educational culture. They procured loyalty to the national language and oversaw the retention of a national identity. This accomplishment was unique in the Roman Near East, and few physical artifacts remain. The scope of oral teaching, however, was vast and was committed to writing only in the high Middle Ages. The content of this oral tradition remains the staple of Jewish learning through modern times. Though oral learning was common in many ancient cultures, the Jewish approach has a different theoretical basis and different aims. Marc Hirshman explores the evolution and institutionalization of Jewish culture in both Babylonian and Palestinian sources. At its core, he argues, the Jewish cultural thrust in the first centuries of the Common Era was a sustained effort to preserve the language of its culture in its most pristine form. Hirshman traces and outlines the ideals and practices of rabbinic learning as presented in the relatively few extensive discussions of the subject in late antique rabbinic sources. The Stabilization of Rabbinic Culture is a pioneering attempt to characterize the unique approach to learning developed by the rabbinic leadership in late antiquity.

PB - Oxford University Press UR - http://www.amazon.com/Stabilization-Rabbinic-Culture-100-350/dp/0195387740 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2009 IS - דצמבר 2009 ER - TY - THES T1 -

גישה אל התנ"ך בהוראתו: חקר מקרים של סטודנטים-מורים בתכנית הכשרה למצטיינים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - קרן נוריאל-כץ JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

גישות להוראת מחשבת ישראל: חקר מקרים של סטודנטים-מורים בתכנית הכשרה למצטיינים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - מיכל פונדיק JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

'ולפני כבוד ענווה' – עיון באידיאל הענווה כיסוד בשפתם המוסרית של חז"ל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - ריצ'ארד לואיס JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ושבו בנים לגבולותיהם – מחקר אנתרופולוגי חברתי על זהות יהודית-משיחית בת זמננו בישראל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - קארי ורשבסקי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

חוויות תופסות יהדות – תהליכים וחוויות מעצבות ותפיסות יהודיות בקרב סטודנטים להוראת מקצועות היהדות

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - יהודית עופר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

מציגים את השואה: ניתוח משווה בין התצוגות הקבועות ביד ושם ובמוזיאון לזכר השואה בארה"ב

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - יהודית סינגר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הוראת סיפור הנס המקראי בחינוך הממלכתי-דתי בישראל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - רות וולפיש JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

היהודי המסורתי – מרכיבי זהות עיקריים ומסירתם לדורות הבאים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - איריס צ'ירולניק JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ניתוח גישתו החינוכית של הרב יהודה ליאון אשכנזי (מניטו)תוך בירור השאלה 'האם גישתו של הרב יכולה להיחשב פילוסופיה חינוכית-יהודי על פי הקריטריונים שמיכאל רוזנק מעלה בספר צריך עיון'.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2009 A1 - חיה הלוי-הדס JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

Back to School: Jewish Day School in the Lives of Adult Jews

Y1 - 2008 A1 - Alex Pomson A1 - Randal Schnoor AB -

Beyond the walls of their synagogues, Jewish adults are creating religious meaning in new and diverse ways in a range of unconventional sites. In Back to School, authors Alex Pomson and Randal F. Schnoor argue that the Jewish day school serves as one such site by bringing adults and children together for education, meeting, study, and worship-like ceremonies. Pomson and Schnoor suggest that day school functions as a locus of Jewish identity akin to the Jewish streets or neighborhoods that existed in many major North American cities in the first half of the twentieth century.

Back to School began as an ethnographic study of the Paul Penna Downtown Jewish Day School (DJDS) in Toronto, a private, religiously pluralistic day school that balances its Jewish curriculum with general studies. Drawing on a longitudinal study at DJDS, and against the backdrop of a comparative study of two other Toronto day schools as well as four day schools from the U.S. Midwest, Pomson and Schnoor argue that when parents choose Jewish schools for their children they look for institutions that satisfy not only their children's academic and emotional needs but also their own social and personal concerns as Jewish adults. The authors found an uncommon degree of involvement and engagement on the part of the parents, as genuine friendships and camaraderie blossomed between parents, faculty, and administrators. In addition, the authors discovered that parents who considered themselves secular Jews were introduced to or reacquainted with the depth and meaning of Jewish tradition and rituals through observing or taking part in school activities.

Sitting on the cusp between the disciplines of education and the sociology of contemporary Jewish life, Back to School offers important policy implications for how Jewish day schools might begin to re-imagine their relationships with parents. Jewish parents, Jewish studies scholars, as well as researchers of educational and social trends will enjoy this evocative volume.

PB - Wayne State University Press UR - http://www.amazon.com/Back-School-Jewish-Lives-Adults/dp/0814333834 ER - TY - BOOK T1 -

Mirror Images: Popular Culture and Education

Y1 - 2008 ED - Diana Silberman-Keller ED - Zvi Bekerman ED - H. Giroux ED - Nicholas Burbules AB -

"Few books capture as clearly the critical place and influence of popular culture on education. Silberman-Keller, Bekerman, Giroux, and Burbules have launched a collaboration that helps educators understand the learning process outside the confines of classroom pedagogy but provides the conditions of possibility for improving schools. Its expert contributors travel through social experiences that no educator can take for granted any longer as extra-curricular. If schooling is education of the whole person then this book takes us one step closer to that transformation." —Zeus Leonardo, University of California, Berkeley

PB - Peter Lang Publishing Inc. UR - http://www.amazon.com/Mirror-Counterpoints-Studies-Postmodern-Education/dp/1433102307/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1321180722&sr=1-1 ER - TY - BOOK T1 -

Cultural Education-Cultural Sustainability: Minority, Diaspora, Indigenous and Ethno-Religious Groups in Multicultural Societies

Y1 - 2008 ED - Zvi Bekerman ED - Ezra Kopelowitz AB -

This volume is a path-breaking contribution to the study of efforts of diaspora, indigenous, and minority groups, broadly defined, to use education (formal and informal) to sustain cultural continuity while grappling with the influences and demands of wider globalizing, nationalizing, or other homogenizing and assimilatory forces. Particular attention is given to groups that use educational elements other than second-language teaching alone in programs to sustain their particular cultural traditions. The focus of the book on cultural sustainability changes the nature of questions posed in multicultural education from those that address the opening of boundaries to issues of preserving boundaries in an open yet sustainable way.

As forced and elective immigration trends are changing the composition of societies and the educational systems within them -- bringing a rich diversity of cultural experience to the teaching/learning process -- diaspora, indigenous, and minority groups are looking more and more for ways to sustain their cultures in the context of wider socio-political influences. This volume is a first opportunity to consider critically multicultural efforts in dialogue with educational options that are culturally particularistic but at the same time tolerant.

Academics will find this an excellent reference book. Practitioners will draw inspiration in learning of others’ efforts to sustain cultures, and will engage in critical reflection on their own work vis-à-vis that of others. Teachers will realize they do not stand alone in their educational efforts and will uncover new strategies and methodologies through which to approach their work.

PB - Routledge UR - http://www.amazon.com/Cultural-Education-Sustainability-Ethno-Religious-Multicultural/dp/0415995906/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1321180690&sr=1-1 ER - TY - BOOK T1 -

דפוסים בתרגום חינוכי - עיונים בחינוך יהודי (כרך י"ג)

Y1 - 2008 ED - יונתן כהן ED - אלי הולצר PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2008 IS - אפריל 2008 ER - TY - THES T1 -

הקשר בין 'רכישת ידע לנקיטת עמדה' במסגרת הנושא 'קדושת ירושלים לשלושת הדתות המונותאיסטיות.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - מרגלית לויטן-עוז JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

התפתחותן של תכניות הלימודים בתנ"ך בחינוך הממלכתי:תכנים, השפעות ומשמעויות.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - אורית כוכבי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

שיח הטראומה בין בני דור הראשון לשואה לבני הדור השני בתיאטרון הישראלי

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - עינת ליפשיץ-פרי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

אנוהו – יפי האל ואהבתו במחשבת חז"ל

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - יעקב מעוז JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

נשים יהודיות ופולחן דתי כפי שהגברים היהודיים (שלהן) מבינים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - ג'יימי סלטר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

סיפורי זהות: מבוגרים יהודים צעירים בפולין בימינו

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - קטרינה רשקה JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

עכשיו אני 'בן הזמנים' – הזהות הדתית של רווקות דתיות

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - גליה נהרי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ניתוח משנתו החינוכית של עמנואל לוינס ואופן מימושה בקריאות התלמודיות, תוך הישענות על המשנה החינוכית של פאולו פרירה.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - איתמר טס JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

תפיסות הורים את תפקידם בהעברת המסורת היהודית בחברה המסורתית-מזרחית.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2008 A1 - אליהו זוהר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

Addressing Ethnic Conflict through Peace Education: International Perspectives

Y1 - 2007 ED - Zvi Bekerman ED - Claire McGlynn AB -

The volume brings together an outstanding group of international scholars from the field of peace/co-existence education and education for social cohesion to build understanding of the impact of sustained educational efforts towards peace, co-existence and reconciliation in countries emerging from protracted conflict. It explores the impact of innovative long term methods of pursuing peace and reconciliation such as the creation of integrated schools and/or policy whose central aim is the celebration of diversity and rejection of prejudice in countries where prolonged interracial or interethnic conflict has scarred society.

PB - Palgrave Macmillan UR - http://www.amazon.com/Addressing-Ethnic-Conflict-through-Education/dp/1403971684 ER - TY - BOOK T1 -

Philosophers and Scholars: Wolfson, Guttmann and Strauss on the History of Jewish Philosophy

Y1 - 2007 A1 - Jonathan Cohen AB -

Jonathan Cohen brings together the views of three of the greatest scholar-thinkers in the area of Jewish philosophy of the twentieth century, Harry Austryn Wolfson (1887-1974), Julius Guttmann (1880-1950), and Leo Strauss (1899-1973). Each thinker's construction of Jewish philosophy is presented through individual definitions of Judaism and philosophy, understandings of its historical development, and analyses of the canons used in interpretations of Jewish philosophical texts.

UR - http://www.amazon.com/Philosophers-Scholars-Wolfson-Guttmann-Philosophy/dp/0739119990/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1410776233&sr=8-1&keywords=jonathan+cohen+philosophers+and+scholar ER - TY - BOOK T1 -

השפה העברית בעידן הגלובליזציה - עיונים בחינוך יהודי (כרך י"ב)

Y1 - 2007 ED - נאוה נבו ED - עלית אולשטיין AB -

הספר "השפה העברית בעידן הגלובליזציה" פונה לחוקרים, למורים העוסקים בהוראת העברית בשדה ולאוהבי השפה ומאפשר עיון מקיף בסוגיות מגוונות ובהיבטים שונים הנוגעים לעברית. המאמרים הנכללים בספר מביאים אל קדמת הבמה דיון בשאלות מחקריות העוסקות בעברית בהקשריה הלשוניים, התרבותיים והחברתיים בישראל ובעולם, כמו גם הצגה וניתוח של תכניות לימודים עדכניות להוראת עברית כלשון נוספת והרהורים באשר למצבה הנוכחי של העברית ולעתידה בישראל ובתפוצות. בספר שלושה שערים. השער הראשון בוחן נושאים אלה: מרחב הקיום של העברית במציאות הנובעת מיחסי ישראל-תפוצות; העברית באוניברסיטאות באירופה ובאמריקה; הדילמה הנוגעת ללשון התפילה; קשיי הקורא המודרני הבא להתמודד עם טקסט יהודי קלסי; השינויים בשפה במישורים הלשוני והחוץ-לשוני; הישגיהם של תלמידים עולים בעברית הלימודית-אקדמית; הביסוס התיאורטי בפיתוח תכניות לימודים בעברית כשפה ראשונה ושנייה; מדיניות לשונית בישראל כחברה רב-לשונית ורב-תרבותית. השער השני מציג תכניות לימודים חדשות ללומדי עברית בגיל הרך, בבית הספר היסודי ובכיתות חטיבת הביניים והחטיבה העליונה בתפוצות, כמו גם במגזר הערבי בישראל. בשער השלישי מובעים הרהורי דאגה באשר לעתידה של העברית בישראל ובתפוצות בעידן הגלובליזציה.

ייחודו של הספר מתבטא בכמה מישורים: שילוב בין תיאוריה למעשה; טיפול בייצוגים שונים של העברית - כשפה ראשונה, כשפה שנייה וכשפת מורשת בפזורה היהודית; התייחסות ללומדי עברית בגילאים שונים; בירור סוגיית העברית במגוון אוכלוסיות שצורכיהן שונים אלה מאלה – דוברי עברית מלידה, עולים, המגזר הערבי וקהילות התפוצה.

PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2007 IS - ספטמבר 2007 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2007 IS - ינוארי 2007 ER - TY - BOOK T1 -

Learning in Places: The Informal Education Reader

Y1 - 2006 ED - Nicholas Burbules ED - Zvi Bekerman ED - Diana Silberman-Keller AB -

Learning in Places is a concerted effort undertaken by an outstanding group of international researchers to create a resource book that can introduce academic, professional and lay readers to the field of informal learning/education and its potential to transform present educational thinking. The book presents a wealth of ideas from a wide variety of disciplinary fields and methodological approaches covering multiple learning landscapes—in museums, workplaces, classrooms, places of recreation—in a variety of political, social and cultural contexts around the world. Learning in Placespresents the most recent theoretical advances in the field; analyzing the social, cultural, political, historical and economical contexts within which informal learning develops and must be critiqued. It also looks into the epistemology that nourishes its development and into the practices that characterize its implementation; and finally reflects on the variety of educational contexts in which it is practiced.

PB - Peter Lang International Academic Publishers UR - http://www.amazon.com/Learning-Places-Counterpoints-Postmodern-Education/dp/0820467863/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1321180256&sr=1-1 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2006 IS - אוגוסט 2006 ER - TY - THES T1 -

ל"ג בעומר – תחייתו של חג בתנועה הציונית ותפקידן של תנועות הנוער בעיצובו

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2006 A1 - תמר נקים JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

תפיסות של ילדים רב-לשוניים את עצמם ואת האחרים: תיאור מקרה אתנוגרפי של הוראת השפה האנגלית בבית ספר דו לשוני ערבי-עברי

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2006 A1 - ג'וליה שלאם-סלמן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

המזון והסעודה ככלים לבדיקת המעמד

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2006 A1 - רוחמה וייס-גולדמן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

מפגשים אידיאולוגיים: חקר מקרים של הנחיית מורים במקצועות היהדות

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2006 A1 - מיכל מושקט-ברקן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

שפות וספרויות בחינוך היהודי - עיונים בחינוך יהודי (כרך י"א)

Y1 - 2005 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2005 IS - יוני 2005 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2005 IS - דצמבר 2005 ER - TY - THES T1 -

מקווה המים והמעיין המתגבר – הצגה ספרותית של רבנים אנשי-שם המשקפת פילוסופיה חינוכית

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - לאה רוזנטל JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ניסוי בניסויי – ב"למידה אחרת" ודיון בשאלות של מחויבות ואחריות במהלכה -חקר מקרה

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - סמי פרס JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הוראת תלמוד בבית ספר דתי – מחקר אתנוגרפי.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - עליזה סיגל JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

הצגת נושא המוות בעיבודים בשפה הרוסית לסיפורי מקרא לילדים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - וסליסה שקלובסקי-קרדי JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

ידע המורה לתנ"ך בבית-הספר יסודי ממ"ד בישראל – חקר מקרים

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - נחמה קלמנוביץ JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

מיפוי "ספרות כוונות" לסידור התפילה.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - אריאל פוגלמן JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

עמדה דתית חינוכית לקראת חינוך בחיי המשפחה

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - ברוריה סמט JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

דגם של חינוך יהודי פלורליסטי: חקר מקרה קולקטיבי של שלושת בתי-הספר קשת, רעות והתיכון המסורתי.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - רונית חרוסט JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

השפעת השליחות החוזרת למחנות הקיץ בצפון אמריקה על זהותו היהודית של היחיד.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - טובה גאר JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - THES T1 -

השראה רוחנית ובחירה חופשית מתמדת:עיון והמחשה בחזונו החינוכי היהודי-חילוני של מנחם ברינקר.

T2 - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון Y1 - 2005 A1 - מתן ברק JF - מרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון ER - TY - BOOK T1 -

מיהו היהודי המחונך? - עיונים בחינוך יהודי (כרך י')

Y1 - 2004 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2004 UR - http://melton.huji.ac.il/images/stories/pdf/May2004.pdf IS - מאי 2004 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2004 UR - http://melton.huji.ac.il/images/stories/pdf/December2004.pdf IS - דצמבר 2004 ER - TY - BOOK T1 -

צריך עיון.מסורת ומודרנה בחינוך היהודי בזמננו

Y1 - 2003 A1 - מיכאל רוזנק AB -

החינוך הוא תחום של פעילות בלתי פוסקת ואין הוא פוסח על שום אדם, מקום או זמן. בכל חברה אנושית מצויים מחנכים המבקשים להכניס את הצעירים אל תרבותם: להקנות להם את דרכי החשיבה המאפיינות את חברתם ולהכשירם במיומנויות המאפשרות פעילות יעילה ומספקת. אך בעולם משתנה אין הכנסת צעירים אל תרבותם דבר פשוט. מהי בדיוק תרבות ומי קובע זאת? ובאיזו זכות מקנים אותה? האם המסורת עדיין מספקת תשובות לשאלות כאלה, או שמא אמתות דאשתקד אינן יותר מפריטים בהיסטוריה של רוח האדם, הנתונה בתנועה ובתמורה אין-סופיות?

החינוך חשוב מכדי שייעשה בלא מחשבה המבהירה מושגים והבוחנת דרכים להגשמת אידאלים אישיים וחברתיים. והדברים ייאמרו על החינוך היהודי במיוחד, כי בתחומו התהיות עולות בהתמדה ובחדות: האם אבד הכלח על המסורת החינוכית היהודית, או היא ממשיכה לספק כלים ליצירת בני אדם החיים לאור אמתות נצחיות? ושמא סר חנה של מסורת זו? הן במדינת ישראל הן מחוצה לה נשאלות שאלות אלה מתוך תחושת דחיפות; בנפשנו הן. החינוך במובנו הכללי לא ייגמר לעולם, אך אין כל ביטחון שהחינוך היהודי ימשיך להתקיים באופן משמעותי בקרב ציבורים החיים בתוככי המודרנה.

ספר זה בוחן עקרונות בחינוך היהודי ומציע דרכים לחשוב על הבעיות המאיימות עליו. אמונת היסוד של המחבר היא שבחינוך, כבתחומים מעשיים אחרים, אין המעשה יכול להתקיים לאורך זמן בהיעדר תאוריה טובה.

PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים UR - http://www.magnespress.co.il/Book/%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A+%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%9F.aspx?code=45-231043 ER - TY - BOOK T1 -

מילים המנסות לגעת. מחקר איכותני - תאוריה ויישום

Y1 - 2003 A1 - אשר שקדי AB -

ספר זה פורש בפני הקורא באופן רחב, עמוק ושיטתי את תהליך עשיית המחקר האיכותני. הספר סוקר בצורה מפורטת את הגישה ואת השיטות לביצוע המחקר האיכותני. בספר ניתן דגש הן להיבטים העיוניים והן להיבטים המעשיים של המחקר האיכותני.
לאורך פרקי הספר שזורים כל שלבי המחקר ומוקדיו: עיצוב המחקר ושאלותיו, איסוף הנתונים, כתיבת הדו"ח המסכם וכן גישת המחקר האיכותני וייחודה, סוגיית אמינות המחקר האיכותני וכו'. כמחצית מפרקי הספר מוקדשים לסוגיית ניתוח הנתונים, בהיותה הסוגייה המורכבת והמאתגרת ביותר בניהול המחקר.
הספר מיעד לחוקרים וסטודנטים, לאלו המעוניינים להכיר את המחקר האיכותני, לעשות את צעדיהם הראשונים במחקר איכותני וכן לבעלי ידע וניסיון בתחום זה.
הספר ערוך באופן המאפשר שימוש בו כספר קורס במחקר איכותני.

PB - הוצאת רמות - אוניברסיטת תל-אביב CY - תל אביב UR - http://www.kotar.co.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=92549046#165.0.8.fitwidth ER - TY - BOOK T1 -

הבנת המקרא בימינו - עיונים בחינוך יהודי (כרך ט')

Y1 - 2003 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2003 IS - מרץ 2003 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2003 UR - http://melton.huji.ac.il/images/stories/pdf/October2003.pdf IS - אוקטובר 2003 ER - TY - BOOK T1 -

The Gaon of Vilna: The Man and his Image

Y1 - 2002 A1 - Immanuel Etkes AB -

"A pathbreaking book in Jewish Studies. Etkes is careful to separate the man himself from the mythic role he later came to occupy in the modern Jewish landscape. This emphasis upon 'image,' and not only upon the 'man,' gives the Etkes volume a unique and broad flavor."--David Ellenson, author of Between Tradition and Culture

"Etkes probes the image and reception of the Vilna Gaon in the movements he spawned (Haskalah) and opposed (Hasidism) and provides a sophisticated sense of the dynamism and power of historical images in forging battle lines in the highly fractious world of nineteenth-century Eastern European Jewish culture."--David N. Myers, author of Re-Inventing the Jewish Past

UR - http://www.amazon.com/Gaon-Vilna-Man-His-Image/dp/0520223942 ER - TY - BOOK T1 -

הוראת ספרות חז"ל - עיונים בחינוך יהודי (כרך ח')

Y1 - 2002 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2002 IS - יוני 2002 ER - TY - MGZN T1 -

קול המרכז

Y1 - 2001 IS - מאי 2001 ER - TY - BOOK T1 -

התחלות: ראשית דרכם של מוסדות יהודיים חינוכיים - עיונים בחינוך יהודי (כרך ז')

Y1 - 1994 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - BOOK T1 -

תכנית ערכי יהודי: ניסיון בפיתוח תחום לימודי - עיונים בחינוך יהודי(כרך ו')

Y1 - 1992 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - BOOK T1 -

סוגיות חינוכיות וטקסטים יהודיים קלאסיים. עיונים בחינוך יהודי (כרך ה')

Y1 - 1990 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - BOOK T1 -

עיונים בחינוך יהודי

Y1 - 1989 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - BOOK T1 -

עיונים בחינוך יהודי

Y1 - 1987 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - BOOK T1 -

עיונים בחינוך יהודי

Y1 - 1984 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER - TY - BOOK T1 -

עיונים בחינוך יהודי - כרך א

Y1 - 1983 PB - הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית CY - ירושלים ER -