check
פירסומים | המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון

פירסומים

מדרש קהלת רבה א'-ו'
הירשמן מנחם. מדרש קהלת רבה א'-ו'. ירושלים: מפעל המדרש שליד מכון שכטר למדעי היהדות; 2016 'עמ. 363.

 

מדרש קהלת רבה א'-ו'

מהדורה ביקורתית על פי כתבי יד וקטעי גניזה עם מבוא, מסורת המדרש, חילופי נוסח ופירוש

מאת מנחם הירשמן

בסיועו של שאול ברוכי

 

מדרש קהלת רבה הוא מדרש שנערך בארץ ישראל במאה השישית או בראשית המאה השביעית. הוא מכיל את התמודדותם של חז"ל עם אחד הספרים המאתגרים במקרא, והינו אוצר יקר של מחשבת חז"ל על האדם ועל המוות והשמחה. המדרש מופיע כאן לראשונה במהדורה ביקורתית על פי כתבי יד וקטעי גניזה עם מבוא ופירוש יחד עם מדרש קהלת זוטא.

הלכה כהתרחשות
רוזנק אבינועם. הלכה כהתרחשות. ירושלים: הוצאת מאגנס; 2016. Available from: http://www.magnespress.co.il/Book/%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94+%D7%9B%D7%94%D7%AA%D7%A8%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%AA.aspx?name=%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94+%D7%9B%D7%94%D7%AA%D7%A8%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%AA&code=45-171056 Publisher's Version

ההלכה היא התרחשות תרבותית ולא רק ספרות הלכתית. ממילא פילוסופיה של ההלכה אמורה לעסוק גם בפילוסופיה של ההתרחשות ההלכתית. למרבה הפלא פילוסופים של ההלכה לא עסקו עד כה בהתרחשות עצמה. החוקרים שמאמריהם מכונסים בספר מנסים להתמודד עם האתגר הזה. ברם עיסוק בכך טומן בחובו סתירה פנימית, שכן התרחשות היא דבר-מה שלא ניתן להמשיגו במילה כתובה, ועל כן המאמץ הנעשה פה דורש מאתנו מסע מרתק של הליכה בין האפשרי לבלתי אפשרי.

מה טיבה של ההלכה כהתרחשות? מהו הידע הטמון בעשייה ההלכתית שאינו ניתן להמשגה ולכתיבה? כיצד התובנה שההלכה היא בעיקר ההתרחשות משנה לחלוטין את תחום הפילוסופיה של ההלכה?

פילוסופים של ההלכה לא עסקו עד כה בהלכה כהתרחשות, והכותבים בקובץ – חוקרים מתחומי דעת מגוונים – מנסים להתמודד עם אתגר חדש זה כשהם מביאים עמם כלים מתחום הפילוסופיה, מחשבת ישראל, פרפורמנס, קולנוע, דינמיקה קבוצתית, קוגניציה, מגדר ועוד. הללו מעצבים מחדש מרחב ושיח בפילוסופיה של ההלכה.

הוראת תרבות ישראל: בין הערכי לרלוונטי
רוזנק מיכאל.

הוראת תרבות ישראל: בין הערכי לרלוונטי

.; 2015.

רוזנק, מ' (2015). הוראת תרבות ישראל: בין הערכי לרלוונטי. ירושלים: מרכז מלטון; תל אביב: מכון מופ"ת.

מטרתו של הספר לעורר דיון מעמיק בדרכי ההוראה של המקורות והמסורת היהודית, ולהעשיר דיון זה בהצגת גישת ההוראה הערכית-רלוונטית למורים ולמחנכים בחינוך היהודי הפורמלי ובחינוך הבלתי פורמלי. גישה זו נועדה לעורר דיאלוג בין התלמידים לבין המקורות והמסורת, בין התלמידים לבין עצמם ובינם לבין המחנכים. אך יותר מכך, הגישה הערכית-רלוונטית מבקשת לעורר דיאלוג בין ציבורים בעלי תפיסות יהודיות שונות, להציע שפה יהודית הולמת, אותנטית ורלוונטית, תחת מכנה משותף תוכני-ערכי ומתוך כבוד והערכה הדדית, בלי שאיש יחוש כאילו הוא ויתר מראש על השקפתו. כל אחד ואחת יחוש כי הוא מוצא עצמו מועשר בהשקפותיהם של האחרים. הספר כולל גם רעיונות ודוגמאות ליישום העקרונות החינוכיים הלכה למעשה.

על המחבר

פרופ' מיכאל רוזנק ז"ל, שלימד שנים רבות במרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון באוניברסיטה העברית, ייסד תחום אקדמי חדש ומוכר כיום בארץ ובעולם כ"פילוסופיה של החינוך היהודי". הספר שמונח לפנינו משמש דוגמה ייחודית ליצירה בתחום זה, המשלבת עומק אקדמי עם אוריינטציה חינוכית מובהקת. בכך הוא משקף נאמנה את מפעל החיים של פרופ' רוזנק, אשר היכרותו האינטימית עם המקורות הקנוניים של המורשת היהודית, ידיעותיו הרבות במחשבת ישראל לדורותיה, וכן התמצאותו בספרות החינוכית על כל ענפיה, שימשו כמשאבים נאמנים בכינון תחום חשוב זה. (פרופ' מנחם בן ששון, נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים)

האוניברסיטה העברית בירושלים – המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, מכון מופ"ת והוצאת רכס הוציאה לאור סדרה חדשה "הספרייה לחינוך יהודי ע"ש מיכאל רוזנק". זהו הספר הראשון שיצא בסדרה זו.

The Gift of the Land and the Fate of the Canaanites in Jewish Thought
Berthelot K, David J, Hirshman M eds.

The Gift of the Land and the Fate of the Canaanites in Jewish Thought

.; 2014. Available from: https://global.oup.com/academic/product/the-gift-of-the-land-and-the-fate-of-the-canaanites-in-jewish-thought-9780199959808?cc=il&lang=en& לקנייה

This volume of essays presents a compelling and comprehensive analysis of the intriguing issue of the gift of the land of Israel and the fate of the Caananites as presented in diverse biblical sources. Jewish thought has long grappled with the moral and theological implications and challenges of this issue. Innovative interpretive strategies and philosophical reflections were offered, modified, and sometimes rejected over the centuries. Leading contemporary scholars follow these threads of interpretation offered by Jewish thinkers from antiquity to modern times.

עץ החיים ועץ הדעת
רוזנק מיכאל.

עץ החיים ועץ הדעת

. ירושלים: משכל (ידיעות ספרים); 2014. Available from: http://www.ybook.co.il/page_23288 לקנייה

הספר עץ חיים ועץ הדעת הוא פרי מפגש עמוק ורגיש בין אחד מגדולי הפילוסופים של החינוך היהודי במאה העשרים לבין פרשת השבוע. הספר עוקב ביד אמן אחר התובנות החינוכיות, הפסיכולוגיות והערכיות הטמונות בסיפורי התורה ומוביל את הקורא לתהות על שאלות כגון מתי אדם מתבגר? מה באמת שווה ללמוד ולדעת? כיצד ניתן להתמודד באופן עמוק ופורה עם זיכרונות, מחלות, אתגרים משפחתיים וציפיותינו מהעתיד? כיצד מחנכים לזהות יהודית בעולם פתוח? ספר זה הוא אוצר בלום של רעיונות הנובעים מפרשת השבוע, המעשיר את הקורא בתובנות יסוד של הפילוסופיה של החינוך.

מתוך המהדורה האנגלית של הספר
"ספרו של מייק רוזנק, עץ חיים עץ הדעת, הוא חיבור מבריק שמצליח להטיל אור על פרקי התורה ושדה החינוך ומצביע על תובנות עמוקות הנוגעות למצב האנושי. רוזנק הצליח להצויא תחת ידיו ספר עשיר באופן מדהים, הכתוב בחן השמור רק לו. ספר זה ראוי שישפיע השפעה עמוקה על לומדי היהדות והחינוך בשנים הבאות. זהו הישג מדהים."
(פרופ' דניאל פקרסקי, אוניברסיטת ויסקונסין, מדיסון)

"מיכאל רוזנק אוחז בידיו את חוכמת התורה, חוכמת החינוך וחוכמת החיים. מחשבותיו הרוויות בלמדנותו יסייעו להורים ולמורים לרכוש את התובנות המצויות בתורה על אודות הוראה ולימוד. הספר הזה יעזור להם לגדל דור שמרגיש בבית בעולם המקורות היהודיים ובמרחבי העולם הגדול; לגדל דור שנחוש לכונן זיקה עמוקה בין שני העולמות הללו."
(פרופ' ארנולד אייזן, מדעי הדתות, אוניברסיטת סטנפורד; נגיד הסמינר התיאולוגי היהודי)

פרופ' מיכאל רוזנק (2013-1932), ממייסדי תחום מחקר הפילוסופיה של החינוך היהודי, שימש כפרופסור לפילוסופיה של החינוך היהודי באוניברסיטה העברית והיה ממייסדי מכון מנדל למנהיגות חינוכית וממוריו הבכירים.. כתיבתו עסקה בפילוסופיה של החינוך ובעיקר בממדים התיאולוגיים של המחשבה החינוכית. פרופ' רוזנק עלה ארצה בשנת 1957 והתגורר בירושלים.

בלשון רבים: אתגרי הפלורליזם בחינוך יהודי - עיונים בחינוך יהודי (כרך י"ד)
Anon. בלשון רבים: אתגרי הפלורליזם בחינוך יהודי - עיונים בחינוך יהודי (כרך י"ד). ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מגנס, האוניברסיטה העברית; 2014.
השימוש במונח פלורליזם בשדה החינוך היהודי נהיה שכיח ולעיתים מכוון למשמעויות שונות. ספר זה הנו תרומה משותפת של חוקרים ומחנכים להעמקת הדיון במושג "פלורליזם" ובהשתמעויותיו לחינוך יהודי בארץ ובתפוצות. הספר מבקש ליצור שפה לבירור הדילמות, היעדים האפשריים, המחירים כמו גם היתרונות שצומחים מן המפגש בין פלורליזם לבין חינוך יהודי.
בירור המונח "פלורליזם" והבחנה בינו לבין סובלנות, רלטיביזם ומונחים משיקים אחרים, מעסיק אחדים ממאמרי הספר. בחלק הפילוסופי של הספר מציעים מאמרים שונים בסיס לחיבור או להנגדה בין חינוך יהודי ופלורליזם. מאמרי החלק הפדגוגי של הספר מציעים תשתיות תיאורטיות לפלורליזם בחינוך יהודי ודנים בפוטנציאל החינוכי שלהן. חלק זה כולל גם התבוננות רפלקטיבית של חוקרים-מחנכים על פרקטיקות שלהם המתקיימות בהקשר פלורליסטי ומציבות שאלות מאתגרות בפני החינוך היהודי. החלק האחרון של הספר מציג מחקרי שדה המתארים ומציעים דרכי ניתוח והמשגה למסגרות של חינוך יהודי פלורליסטי. הצבת מאמרי ההגות, התיאוריה והמחקר זה בצד זה מבליטה את ריבוי הדרכים לתאר ולנתח את התופעה של חינוך יהודי פלורליסטי בהקשרה הריאלי בישראל ובתפוצות.
Covenant and Community
Rosenak M.

Covenant and Community

.; 2013. Available from: http://www.publishersrow.com/ebookshuk/cart/shopproductdetail.asp?id=8977&1363237200000 לקנייה

These six elegant and beautifully written essays remind the reader of the power of ideas and the great depth of Michael Rosenak's thinking. Investigating key themes of his long and distinguished career as teacher, scholar, mentor and philosopher, Rosenak touches upon some of the core issues of contemporary Jewish life and teases out the implications for education in our time. As always, he asks the most interesting questions and guides his readers along a path of understanding and exploration.